технологія навчання це наука про
технологія навчання це наука про
Педагогічна технологія — це змістовна техніка реалізації навчального процесу. І етап (1920—1960 рр.) — підвищення якості викладання розглядалось як єдиний шлях, що призводить до ефективного навчання. Здійснювалися спроби підвищення ефективності викладання шляхом підняття інформаційного рівня навчання при використанні засобів масової комунікації. ІІ етап (1960—1970 рр.) — відбувається перенесення акценту на навчання. Це пов'язано з розвитком концепції програмованого навчання, яке вимагало врахування.
В. Даль, конкретизуючи сутність поняття «технологія навчання», вважає, що це наука про способи взаємодії викладача на студента в процесі спілкування із застосуванням необхідних засобів. А. Я. Савельєв розглядає технологію навчання – як сукупність методів і засобів обробки, подання, виміри й пред'явлення навчальної інформації (60, С. 37 – 44). Технологія навчання – це сукупність дій, що ведуть до педагогічної взаємодії між сторонами педагогічного процесу, спрямованих на забезпечення глибини й міцності знань, дієвості вмінь, розвиненості пізнавальних здібностей при грамотному використанні комунікативних механізмів у сполученні з професіоналізмом і майстерністю педагога.
Отже, технологія — це знання, наука про майстерність. Перший і серйозний натяк на можливість існування педагогічної технології у сучасному її розумінні знаходимо ще у Я. Коменського. У своїй "Великій дидактиці" він писав: "Ми відважилися обіцяти Велику дидактику, тобто універсальне мистецтво учити всіх усьому. Технологія навчання — це своєрідний алгоритм дій, правильне виконання яких у визначеній послідовності веде до наперед запланованого, передбачуваного результату. Ознаки педагогічної технології: діагностичність цілей навчання та результативна економічність, повторюваність і відтворюваність усіх стадій, етапів технологій, коректування.
Теоретичні основи технології навчання. У сучасних умовах технологічність стає домінантною характеристикою діяльності людини, означає перехід на якісно новий рівень ефективності та оптимальность. Технологія навчання - упорядкована сукупність і послідовність методів і процесів, які забезпечують реалізацію проекту дидактичного процесу і досягнення діагностованого результату. Предметом технології навчання є створення систем навчання і професійної підготовки. - науковість (відповідність сучасним досягненням педагогічної науки, науковим критеріям, наявність психолого-педагогічної основи, цілісної теорії чи окремих наукових положень)
Технологія навчання — це набір способів, методів, прийомів і дій вчителів й учнів під час навчального процесу. Технологія — грецьке слово за походженням (tehne — «мистецтво», «ремесло», «наука», logos — «поняття», «вчення») — форма реалізації людського інтелекту, сфокусованого на розв’язанні суттєвих проблем буття. У словниках іншомовних слів: технологія — «сукупність знань про способи й засоби здійснення виробничих процесів». Технології навчання розрізняються залежно від мети роботи та форм організації навчальної діяльності учнів та діляться на відповідні групи. Содержание. Кому потрібні техн.
У сучасній педагогіці розроблено широкий спектр технологій навчання, які різняться цілями, концептуальними положеннями, особливостями методики. Кожний учитель у процесі педагогічної діяльності створює "свою" авторську технологію навчання, яка передбачає її проектування, експериментування, досягнення оптимального результату. При цьому педагогічна майстерність полягає в тому, щоб дібрати необхідний зміст, застосувати оптимальні методи і засоби навчання відповідно до програми і поставлених освітніх цілей. До традиційних технологій умовно можна віднести пояснювально-ілюстративне, проблем.
Технологія навчання, з одного боку, сприймається як сукупність методів і коштів обробки, уявлення, вимірювання, і пред'явлення навчальної інформації, з другого боку, технологія навчання – це наука про засоби впливу викладача на студента у процесі навчання з допомогою необхідних технічних чи інформаційних коштів. Спочатку термін «технологія навчання» був із застосуванням технічних засобів про вчення, і засобів і методів програмованого навчання у в зв'язку зі розвитком методів програмування процесу навчання акцент перейшов до власне технологію навчання.
• види навчання-виховання, які можуть бути обрані для досягнення мети; • предмет навчання-виховання, виражений у змісті; • методи руху до мети; • форми, в які одягнений процес; • засоби, що використовуються для прискорення руху і нарощування результату. Технологія дозволяє отримати педагогічний продукт заданої кількості і якості відповідно до запроектованих витратами часу, сил і засобів. Практично це означає прийняття педагогами чітких зобов'язань. При технологічному рішенні задач заздалегідь і якомога точніше задається опис продукту. Через вихідні і кінцеві характеристики оцінюються передбачувані витрати на отримання продукту із заданими характеристиками - час і вартість.
Технології навчання. Глосарій. Бібліотека Вінницького державного педагогічного університету ім. М. Коцюбинського. 2011. Технології навчання: глосарій. Технології навчання : глосарій / уклад. С. І. Пелимська ; відпов. за вип. В. С. Білоус. процесу наукових досліджень, а змісту навчання до змісту сучасної науки в її основних положеннях та структурах, збільшує можливість формування раціональному по-гляду на світ і розвиток здібностей та пізна-вальних інтересів, а також позитивної мотивації учення. (Василюк А.В. Педагогічний словник-лексикон: Англ.-укр., укр.-англ. /
Технологія навчання як дослідження. Основна особливість дослідження в освітньому процесі – воно є навчальним. Це означає, що його головною метою є розвиток особистості, а не отримання об’єктивно нового результату, як у «великій» науці. Якщо в науці головною метою є отримання нових знань, то в освіті мета дослідницької діяльності – в отриманні учнями навичок дослідження як універсального способу освоєння діяльності, розвитку здатності до дослідницького мислення, активізації особистісної позиції учня на основі придбання суб’єктивно нових знань (тобто самостійно отриманих знань, які є новими і ос.
Інноваційні технології навчання —це способи проектування й поетапної реалізації в освітньому процесі нових гнучко керованих систем розвиваючого навчання, орієнтованих на сучасні ідеї й засоби, активні методи й нові форми його організації, що гарантують досягнення запланованих результатів. Найважливішими ознаками технології навчання є: 1.Мета як її найважливіша характеристика, що задає порядок здійснення процесу навчання і режим його розгортання. Мета виконує регулятивну функцію і є стрижнем технології. Під феноменом тут мається на увазі незвичайне явище у природі, культурі, науці, у будь-якій освітній галузі. 1. Позначте виявлений вами феномен поняттям, малюнком або символом.
Отже, «технологія» – це наука або вчення про майстерність. Дослідники освітніх технологій виявилися одностайними у з’ясуванні причин появи технологічних термінів взагалі та в освіті зокрема. Поняття «технологія» виникло у зв’язку з розвитком машинної промисловості, а згодом було застосовано щодо освітньої галузі через намагання ввести в навчально-виховний процес виробничі новації. Учені вважають, що в науковій літературі термін «технологія» з’явився у 1772 р. Проте є думки щодо іншої дати появи терміна. Водночас із поняттям «освітні технології» застосовуються також «педагогічні технології», «технології навчання», «технології виховання», «соціально-виховні технології», «технології управління».
Сучасна психолого-педагогічна наука та практика використовують термін "інноваційна діяльність", який означає оновлення технології навчання та перебудову особистісних установок викладача. Такою сучасною засадою є розуміння навчального процесу як діалогу особистостей - викладача й студента, які є суб'єктами процесу педагогічної дії. В рамках цієї системи оптимально поєднуються активізуючий та сугестопедичний методи навчання.
Тобто, "технологія" (дослівно) - це наука про майстерність, мистецтво здійснювати виробничий процес. В енциклопедичному словнику знаходимо, що "технологія - це сукупність методів обробки, виготовлення, зміна стану, властивостей., яка здійснюється в процесі виробництва продукції" (19, с.1321). Технологічний процес завжди передбачає певну послідовність операцій з використанням необхідних засобів (матеріалів, інструментів) і умов. "Технологія навчання, - пише М.Чошанов - це складова процесуальної частини дидактичної системи" (22). Є й інший погляд на педагогічні технології - Б.Ліхачова, В.Монахова (7; 8;), які акцентують увагу на процесуально-дієвій стороні технології.
Інтерактивні технології. Технологія інтенсифікації навчання на основі опорних схем і знакових моделей. Технологія рівневої диференціації навчання на основі обов’язкових результатів. Технологія модульно-блочного навчання. Технологія блочно-консультативного навчання. Технологія колективного способу навчання. Технологія групової діяльності. Колективний спосіб навчання – це така організація праці, у процесі якої навчання здійснюється шляхом спілкування в динамічних (змінних) парах, коли кожен вчить кожного. Технологія ґрунтується на принципах наявності динамічних (змінних) пар учнів, взаємонавчання, взаємоконтролю, взаємоуправління.
4 Слово "технологія" перекладається як "наука про майстерність". Поняття "технологія навчання" у педагогіці розглядається як категорія синтетичного типу на відміну від аналітичних категорій "цілі", "зміст", "форма", "методи", "засоби". Теоретичне і практичне значення освітньої технології полягає у тому, що освітні технології є ще одним системоутворювальним чинником освітнього процесу і освітньої діяльності, забезпечує їх цілісність, особистісну і соціально- економічну значущість.
Коментарі
Дописати коментар